wróć do listy aktualności

25/07/2012

Wakacje za wszelką cenę

W Krajowym Rejestrze Długów figuruje aktualnie aż 446 biur podróży. Upadek każdego z nich to ogromny kłopot dla wszystkich, którzy wykupili tam wakacje. Aż 15% mieszkańców naszego kraju na wakacje planuje wyjechać za granicę, a co czwarty na główny wyjazd zamierza wydać ponad 2000 zł*. Poza bolesnym odwołaniem upragnionego wyjazdu nie mniej dotkliwa może być dla nich utrata opłaty za wyczekiwaną podróż. Na szczęście jest kilka sposobów, żeby zabezpieczyć się przed utratą naszych pieniędzy lub zwiększyć szansę na ich odzyskanie.


Złóż wniosek do urzędu marszałkowskiego

Każdy touroperator obowiązkowo wykupuje ubezpieczenie dla klientów lub zawiera umowę gwarancji ubezpieczeniowej albo bankowej na swoją bieżącą działalność. Na zwrot kosztów z tych środków w przypadku upadku biura podróży możemy liczyć w pierwszej kolejności. W razie bankructwa biura wniosek o zwrot wpłaconych pieniędzy zgłaszamy do odpowiedniego urzędu marszałkowskiego, który nadzoruje działalność touroperatorów. W praktyce należy złożyć wniosek, kopię umowy z biurem podróży i kopię dowodu uiszczenia płatności za wycieczkę.  Na przygotowanie potrzebnych dokumentów mamy aż 365 dni (od końca gwarancji ubezpieczeniowych biura, w praktyce zazwyczaj ponad rok od jego upadku). Niestety tak długo będzie też trzeba czekać na ewentualną wypłatę. W pierwszej kolejności środki zabezpieczone przez biuro podróży są wykorzystywane do sprowadzenia do kraju urlopowiczów, jeśli utknęli w tropikach w momencie upadku biura. W drugiej kolejności wypłacane są pozostałe zobowiązania. Ważna jest wysokość gwarancji ubezpieczeniowych posiadanych przez dane biuro. Niestety zazwyczaj środków jest za mało do wypłaty wszystkich roszczeń, więc dostaniemy część proporcjonalną do wpłaconych pieniędzy. Często bardzo małą część. 

Płać kartą

Na odzyskanie wpłaconych pieniędzy w przypadku odwołania wyjazdu po upadku biura podróży możemy liczyć także płacąc za podróż kartą debetową. W takiej sytuacji można wykorzystać procedurę „charge back”. Reklamację składamy we własnym banku, tym który wydał kartę użytą do zapłacenia za wyjazd. Potrzebne są dokumenty potwierdzające rezerwację wraz z jej numerem i terminem wyjazdu. Warto dołączyć też potwierdzenie próby kontaktu z touroperatorem (np. wydruk e-maila) w celu zwrotu pieniędzy za imprezę, która nie doszła do skutku. Tutaj termin składania reklamacji jest znacznie krótszy, więc nie należy zwlekać. Taka procedura jest bezpłatna, a ochroną banku objęte są wszystkie transakcje bezgotówkowe wykonane on-line lub w punktach usługowych, czyli np. w biurze podróży. Na pozytywne rozpatrzenie reklamacji i zwrot pieniędzy możemy liczyć kiedy biuro podróży nie może udowodnić, że impreza turystyczna doszła do skutku lub że otrzymaliśmy stosowną rekompensatę. 

Bądź mądry przed szkodą – ubezpiecz się

Od niedawna na zwrot kosztów wakacji, które nie doszły do skutku ze względu na upadek biura podróży możemy liczyć także wykupując wcześniej stosowne ubezpieczenie. Niektóre polisy z opcją wypłaty środków po rezygnacji z wyjazdu, obok choroby, konieczności stawienia się w pracy czy wreszcie kradzieży dokumentów uwzględniają też inne udokumentowane powody - w tym plajtę biura podróży. Tutaj również konieczne będzie udowodnienie bankructwa biura podróży. - Ważne jest jednak, aby dokładnie sprawdzić czy polisa, którą zamierzamy wykupić uwzględnia plajtę touroperatora. Wypłata środków w przypadku odwołania wyjazdu w wyniku bankructwa biura podróży nie jest standardowym rozwiązaniem. Pojawiła się niedawno, najczęściej w formule ALLRisk, dostępnej np. na stronie http://www.mondial-assistance.pl – wyjaśnia Agnieszka Walczak – Członek Zarządu Mondial Assistance. Koszt takiej polisy zaczyna się od kilkudziesięciu złotych na osobę, co w zestawieniu z możliwymi do odzyskania kilkoma tysiącami złotych wydaje się rozwiązaniem godnym rozważenia.

Jak zmniejszyć ryzyko wakacyjnej porażki: 
• Sprawdź, czy „twoje” biuro podróży widnieje na liście urzędu marszałkowskiego - to dowód, że ma licencję i działa legalnie 
• Sprawdź czy touroperator, z którym chcesz wyjechać nie figuruje na liście w Krajowym Rejestrze Długów – jeśli tak, jego kondycja finansowa nie jest najlepsza 
• Przejrzyj turystyczne fora – jeśli podróżni mieli z danym biurem kłopoty w przeszłości, powinna zapalić się czerwona lampka - trudności mogą się powtórzyć 
• Dobierz odpowiednie ubezpieczenie, sprawdź czy zawiera opcję wypłaty w razie odwołania wyjazdu po upadku biura

* Dane AC Nielsen Polska z badania wakacyjnych preferencji Polaków wykonanego na zlecenie Mondial Assistance w maju tego roku. 

wróć do listy aktualności

Czytaj także

20/12/2018

Rozwiązania telemedyczne dostępne 24 godziny na dobę

Rozwój nowych technologii następuje bardzo szybko. Dostarczają one nowoczesne, korzystne rozwiązania, które oferują istotną poprawę jakości życia. Wszystko, co jest w stanie pomóc nam udoskonalić i monitorować stan zdrowia, jest ważnym krokiem w kierunku dłuższego i efektywniejszego życia i lepszych pakietów assistance.

Więcej

10/12/2018

Jazda pod nadzorem - OC dla narciarzy

Ubezpieczenie narciarskie daje nam to, czego nie daje standardowa polisa turystyczna. To dodatkowy wydatek rzędu od kilku do kilkunastu złotych za dzień, ale w porównaniu z ewentualnymi kosztami wyjazdu w przypadku wypadku kwoty te wydają się niskie. Polisa daje nam m.in. organizację pomocy medycznej, pokrycie kosztów w razie wypadku na stoku, transport ze stoku. Pokrywa też koszt akcji ratowniczej. Zawiera ubezpieczenie bagażu oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Więcej

27/11/2018

EKUZ to nie globalne ułatwienie

Koniec roku to czas, w którym Polacy bardzo chętnie planują dalekie wyjazdy. Ameryka, Azja oraz Australia stały się ulubionymi kierunkami. Planując podróż należy pamiętać, że EKUZ nie działa poza Unią Europejską, a podczas wyjazdu mogą się nam przydarzyć nieprzewidziane sytuacje, których koszt w tych krajach może być ogromny.

Więcej